Opdracht 3: SEO

Voor opdracht 3 kregen we de taak om een thema te kiezen dat ons interesseert en een website te selecteren die goed scoort in Google op zoekwoorden die te maken hebben met dat thema. We moesten hierbij bespreken waarom deze website zo goed scoort en dit alles met behulp van de SEO-checklist van de cursus en een goede argumentatie.

Maar voor wat staat nu SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization en is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden: Hoe breng je jouw product, dienst of website onder de aandacht? Hoe gaat jouw doelgroep jou vinden op een zoekmachine? Het gaat hier in dit geval wel enkel om de resultaten in Organic Search, en dus NIET degene in Paid Search.

Het bekendste zoekmachine is zonder enige twijfel Google. Iedereen kent het en iedereen gebruikt het. Het is wel niet zo dat je Google kan betalen om bovenaan te staan. Hiervoor bestaat Search Engine Optimization.

Het thema dat ik heb gekozen voor deze opdracht is ‘voetbal’. Waarom? Omdat ik hierin enorm geïnteresseerd ben. Ik speel zelf voetbal en ben daarom enorm geïnteresseerd in de allernieuwste trends, weetjes, nieuwtjes,…. van het voetbal. Ik heb daarom besloten op dit thema te gebruiken voor deze opdracht om eens te bekijken welke websites er in dit thema bovenaan komen. In dit geval is de website ‘Sporza’ de best scorende, wanneer ik voetbal ingeef als zoekopdracht.

1+

Het is dus zeer belangrijk om gevonden te worden op het internet. Hoog scoren in een manier om dit te doen. Maar hoe bepaalt Google deze ranking nu? Men doet dit met behulp van 4 algemene principes:

1.Autoriteit van de website Belangrijke sites gaan een hogere score krijgen ; ze gaan hoger scoren. De titel is hierbij zeer belangrijk. Google gaat ervan uit dat de populairste website de belangrijkste is. Daarom plaatst Google de website Sporza bovenaan. Het gaat in dit geval om het bezoekersaantal, maar wel de linkpopulariteit. Deze linkpopulariteit bestaat uit het aantal inkomende links (degene op andere websites die verwijzen naar de jouwe) en de kwaliteit van de links (de Pagerank). Een hoge page rank zorgt ervoor dat de link veel waart is, waardoor je beter zal scoren in de zoekresultaten. Bij Sporza is dit wel degelijk het geval. Er zijn veel andere websites die naar Sporza linken. Hierdoor scoort Sporza zeer goed.

Het aantal en de kwaliteit van de uitgaande links zijn minder belangrijk!

2.Indexeren (scannen) van webpagina’s Hierbij gaat Google de teksten lezen die op de site te vinden zijn. Het zoekwoord ‘voetbal’ dat we in Google hebben ingegeven vind je zeer vaak terug op de site (van Sporza) zelf.

1++

3.Koppelen van de inhoud aan zoektermen Ook dit doet Sporza goed. Ze koppelen hun teksten veel aan de term voetbal.

Aan de hand van volgende SEO-checklist kunnen we ook verklaren waarom de website zo goed scoort wanneer men de term ‘voetbal’ ingeeft als zoekterm:

*Zodra je site klaar is moet je volgende 3 puntjes uitvoeren. Dit is moeilijk om te bespreken voor de website van Sporza aangezien dit niet valt af te lezen of te visualiseren aan de hand van het ontwerp, de techniek of de kwaliteit.

1.Site toevoegen aan Google

2.Sitemap verzenden

3.Site bekend maken aan iedereen die het moet weten

*Daarnaast zijn er ook enkel Ontwerp-en inhoudsrichtlijnen waar je best aan voldoet om zo hoog mogelijk te scoren. Op de Sporza website is er een duidelijke structuur met tekstlinks (zie foto). Zo is er een ruime keuze uit wat je allemaal kan vinden onder de term ‘voetbal’.

1+++

Daarnaast is er ook een sitemap voor gebruikers en het aantal links zijn beperkt op de website. Op de website valt er ook zeer veel informatie te vinden (over voetbal natuurlijk). De teksten zijn ook zeer goed geschreven en bevatten nuttige informatie voor de voetbalfan. Ook maakt men gebruik van de zoekterm ‘voetbal’ in de teksten, titels en URL’s (zie foto).

1++

*Er zijn ook 3 technische puntjes waar men best aan voldoet om zo hoog mogelijk te scoren als site. Zo maakt de Sporza website gebruik van de tekstbrowser Javascript om de zichtbaarheid te controleren. Daarnaast zijn ook de laadtijden zeer kort op de website van Sporza.

*Ook zijn er 5 kwaliteitsrichtlijnen die een belangrijke rol hebben. Ook daarop speelt de Sporza website zeer goed op in. De kwaliteit van de website is zeer goed. Zo wordt er geen gebruik gemaakt van linkuitwisselingsprogramma’s en is er geen verborgen tekst. Ook wordt er geen gebruik gemaakt van een dubbele inhoud.

*Ten laatste is het ook belangrijk om sociaal  te zijn als website. 2 puntjes spelen hierin een belangrijke rol:

1. Doe je website leven. Dit is iets wat de website van Sporza zeer goed doet. Er is een grote waardering van de voetbalwebsite.

2. Zorg ervoor dat de mensen naar je website linken op social media. Ook dit gebeurt zeer vaak. Zo gebeurt het regelmatig dat ik op Facebook een link zie of zelf een link plaats van de website.

Nadat ik deze checklist heb overlopen en de theorie heb toegepast op de website van Sporza is het voor mij duidelijk geworden waarom deze site bovenaan staat bij Google! Als je ooit zelf een site zou oprichten, houd dan zeker rekening met alle besproken puntjes en dan ben ik er zeker van dat ook jouw site goed zal scoren.

 

 

 

Plaats een reactie